سرخط خبرها

نگاهی به فروش سینما‌های مشهد و خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳

  • کد خبر: ۲۱۹۶۳۸
  • ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۹
نگاهی به فروش سینما‌های مشهد و خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳
هم زمانی نوروز ۱۴۰۳ با روز‌های ماه مبارک رمضان به ویژه مصادف شدن چهار روز پایانی آن با شب‌های قدر و شهادت امام علی (ع) را می‌توان از اصلی‌ترین دلایل کاهش مخاطبان سینما‌ها دانست.

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز؛ سینما‌های خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ همچون سایر سینما‌های کشور هفت فیلم جدید «تمساح خونی»، «بی بدن»، «پرویزخان»، «آپاراتچی»، «نوروز»، «آسمان غرب» و «ایلیا، جست وجوی قهرمان» را روی پرده بردند؛ آثاری که براساس آمار سایت سمفا، در سیزده روز عید، نزدیک به ۹۰ هزار مخاطب را با خود همراه و به فروش ۶ میلیارد تومانی دست پیدا کردند. این درحالی است که در نوروز ۱۴۰۲ چهار فیلم جدید اکران شده در سینما‌ها توانسته بودند بیش از ۹۳ هزار مخاطب را جذب کنند.

هم زمانی نوروز ۱۴۰۳ با روز‌های ماه مبارک رمضان به ویژه مصادف شدن چهار روز پایانی آن با شب‌های قدر و شهادت امام علی (ع) را می‌توان از اصلی‌ترین دلایل کاهش مخاطبان سینما‌ها دانست. البته گروهی هم باور دارند که چینش نامناسب آثار نوروزی و اکران چند فیلم به جای آثار کمدی دلیل دست نیافتن سینما‌ها به فروش زیاد بوده است. آنچه در ادامه می‌خوانید، بررسی میزان فروش فیلم‌هایی است که در نوروز امسال روی پرده سینما‌های خراسان رضوی رفته اند.

صدر جدول در اختیار جواد عزتی

فیلم «تمساح خونی» همان طور که پیش بینی می‌شد، بیشترین میزان فروش را در میان آثار نوروزی به خود اختصاص داده است. این فیلم اولین تجربه جواد عزتی، بازیگر سینما و تلویزیون، در قامت کارگردان محسوب می‌شود؛ فیلمی که اولین بار در چهل ودومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی اول را برای عزتی به همراه بیاورد.

«تمساح خونی» در ژانر کمدی اکشن ساخته شده است و داستانش حول محور دو شخصیت به نام‌های هومن و پیمان روایت می‌شود. عزتی در اولین فیلمش به عنوان بازیگر هم حضور دارد. در کنار او عباس جمشیدی فر، الناز حبیبی، بهزاد خلج، شبنم قربانی و سعید آقاخانی نیز نقش آفرینی کرده اند. 

«تمساح خونی» در سینما‌های استان ۶۵ هزارو ۶۷ مخاطب را با خودش همراه کرده و با فروش ۴ میلیاردو ۴۶۱ تومانی در صدر جدول فروش نوروز ایستاده است. درواقع بیش از نیمی از فروش کل سینما‌های استان در نوروز امسال سهم «تمساح خونی» بوده است. البته این فیلم در مقایسه با «فسیل» که در نوروز ۱۴۰۲ روی پرده سینما‌ها رفت، شکست خورده و تعداد مخاطبانش در بازه زمانی عید، ۱۲ هزار نفر کمتر بوده است.

اثر سینماگر مشهدی در رتبه دوم

فیلم «بی بدن» اولین ساخته مرتضی علیزاده، سینماگر مشهدی، با فروشی کمتر از یک میلیارد تومان در جایگاه دوم جدول فروش استان قرار گرفته است؛ فیلمی که روی یکی از پرونده‌های قضایی چند سال گذشته کشور دست گذاشته و روایتگر داستانی جنجالی و تلخ است. فیلم نامه «بی بدن» را کاظم دانشی، کارگردان فیلم پرمخاطب «علفزار»، نوشته است. 

بی شک حضور او در این فیلم در کنار نقش آفرینی بازیگران شناخته شده‌ای مانند الناز شاکردوست، سروش صحت، نوید پورفرج، پژمان جمشیدی و گلاره عباسی به بیشتردیده شدن اولین تجربه فیلم سازی علیزاده کمک بسیاری کرده است. البته حاشیه‌های ایجادشده برای «بی بدن» در چهل ودومین دوره جشنواره فیلم فجر را نیز نمی‌توان در این دیده شدن بی تأثیر دانست. عوامل این اثر امیدوارند این فیلم عنوان پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی سال ۱۴۰۳ را از آن خود کند. «بی بدن» در ۱۳ روز عید نوروز در ۳۸ سالن سینمای استان به نمایش درآمد و توانست ۱۱ هزارو ۶۲۹ مخاطب را جذب کند.

استقبال از «آپاراتچی»

فیلم «آپاراتچی» به کارگردانی قربانعلی طاهرفر، از دیگر آثار به نمایش درآمده در چهل ودومین دوره جشنواره فیلم فجر، نیز با همراه کردن بیش از ۴ هزار مخاطب در رتبه سوم جدول فروش قرار گرفته است. 
داستان این فیلم برداشتی آزاد از رمانی با همین نام نوشته روح ا... رشیدی است و دل بستگی‌های یک نقاش ساختمان عاشق سینما را روایت می‌کند که در تولید چند فیلم کوتاه موفق شده و در آرزوی ساختن نخستین فیلم سینمایی خودش است. این فیلم با وجود آنکه از حضور بازیگران چهره بهره نگرفته، به دلیل فضای کمدی و شیرینی اش با استقبال نسبتا خوبی روبه رو شده است.

رتبه چهارم برای یک پویانمایی

«ایلیا، جست وجوی قهرمان» به کارگردانی سیدعلی موسی نژاد، هنرمند خراسانی، تنها اثر حاضر در فهرست نوروزی سینماهاست که در جشنواره فیلم فجر سال گذشته حضور نداشته است. البته این پویانمایی حضور در سی وپنجمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار را در کارنامه دارد که هر دو از جشنواره‌های مهم کشور محسوب می‌شوند. 

«ایلیا، جست وجوی قهرمان» در نوروز امسال نزدیک به ۳ هزار مخاطب را با خود همراه کرد و توانست در رتبه چهارم جدول قرار بگیرد. تعداد مخاطبان این اثر شاید نسبت به سایر آثار نوروزی خوب باشد، اما در مقایسه با پویانمایی‌های موفقی مثل «بچه زرنگ» و «پسر دلفینی» چندان قابل توجه نیست.

همراه نشدن مخاطبان با «آسمان غرب»

«آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسکری تنها فیلم دفاع مقدسی حاضر در فهرست نوروزی سینماهاست که جایگاهی بیشتر از پنجم به دست نیاورده است. تعداد مخاطبان این فیلم در نوروز ۱۴۰۳ از فیلم «غریب»، تنها اثر دفاع مقدسی حاضر در اکران نوروزی ۱۴۰۲، ۴ هزار نفر کمتر و حدود ۲ هزارو ۴۶۵ نفر بوده است. این آمار از شکست «آسمان غرب» در گیشه حکایت می‌کند. این اثر به روز‌های آغازین جنگ و نقش آفرینی شهید علی اکبر شیرودی با بازی میلاد کی مرام می‌پردازد. از دیگر بازیگران آن هم می‌توان به آرمین رحیمیان و محمدرضا صولتی، دو هنرمند مشهدی، اشاره کنیم.

شکست «نوروز» و «پرویزخان»

رتبه‌های ششم و هفتم جدول فروش به ترتیب به «نوروز» ساخته سهیل موفق و «پرویزخان» به کارگردانی علی ثقفی رسیده است؛ دو اثری که ژانر‌های متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. «نوروز» با بازی علی نصیریان و شبنم مقدمی اثری با فرم و ساختار رئالیسم جادویی است و «پرویزخان» به کارگردانی علی ثقفی با بازی سعید پورصمیمی اثری در ژانر درام ورزشی محسوب می‌شود.

شاید برای هر دو این آثار کسی فروش زیاد را پیش بینی نکرده بود، اما دست کم از «پرویزخان» که در چهل ودومین دوره جشنواره فیلم فجر بازخورد‌های مثبتی دریافت کرده بود، انتظار فروش بیشتری می‌رفت. این اثر در سینما‌های استان فقط ۴۷۸ مخاطب را با خود همراه کرده و در پایین‌ترین رتبه در میان آثار نوروزی قرار گرفته است.

بازمانده‌های سال ۱۴۰۲

با آغاز نوروز، اکران فیلم‌هایی که سال گذشته روی پرده رفته بودند، ازجمله فیلم‌های پرمخاطب «هتل»، «هاوایی» و «فسیل» به پایان رسید. به نظر می‌رسد این تصمیم به ضرر سینما‌ها بوده است، چون این سه فیلم در آخرین روز‌های اکرانشان همچنان مخاطب داشتند. از میان فیلم‌هایی که سال گذشته روی پرده سینما‌ها رفتند، فقط دو فیلم «روشن» و «پدران» توانستند به اکرانشان در نوروز ادامه دهند. 

«روشن» به کارگردانی روح ا... حجازی و با بازی رضا عطاران، بازیگر مشهدی، در ۱۳ روز عید در سینما‌های استان فقط ۴۳ مخاطب را با خود همراه و به فروشی معادل ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان دست پیدا کرد. «پدران» ساخته سام صلواتی و با بازی هدایت هاشمی، دیگر هنرمند شهرمان، نیز با دراختیارداشتن فقط یک سالن و جذب ۲۱ مخاطب، فروش یک میلیون تومانی را در نوروز امسال برای خودش ثبت کرد. باتوجه به فروش ضعیف دو فیلم «روشن» و «پدران»، به نظر می‌رسد باید به زودی شاهد پایان اکرانشان در سینما‌ها باشیم.

۶ میلیارد تومان سهم فروش اکران ۶ فیلم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->